FULLAJTÁR ANDREA, AZ ÖSSZPRÓBA FELNŐTT TÁBOR SZÍNHÁZI KURZUSVEZETŐJÉNEK ÚJ BEMUTATÓJA A BUDAPESTI KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZBAN

2010. október 30-án, szombaton mutatják be a budapesti Katona József Színházban Roland Schimmelpfennig „Golden Dragon” című színművét, Gothár Péter rendezésében. Szereplők: Fullajtár Andrea, Tenki Réka, Hajduk Károly, Mészáros Béla, Kocsis Gergely.

Beszámoló a Golden Dragon nyílt próbájáról
Thai-kínai-vietnami étterem

Pár szóval vezeti fel a jeleneteket Gothár Péter. Roland Scimmelpfennig darabja négy cselekményszálon fut, vannak találkozások, csomópontok, összeérő ízek. Az egyiket mutatják meg a jócskán telt háznak: a Golden Dragon gyorsétterem konyhájában játszódó szál eseményeit. Gasztronómiai csemegézés, ami további kóstolásra serkenti az ízlelőbimbókat.

Schimmelpfennig szabadúszó író, a világ számos városában élt és dolgozott. A Golden Dragon töredezett szöveg, minden szerepet öt színész formál meg, így töltve fel a drámát élettel. Fullajtár Andrea, Tenki Réka, Hajduk Károly, Kocsis Gergely és Mészáros Béla szakácsai mind pontos, tartalommal teli karakterek. Az ország négy vagy öt kicsempézett négyzetméterére csempészték be magukat. Gőzfőzők, fritőzök, munkasztalok és hűtők közé, van aki egy generációval ezelőtt, a legfiatalabb; Puci talán pár hónapja. Neki fáj a foga, de mivel papírjai, pénze nincsen, nem tud fogorvoshoz menni. Dolgozni képtelen a fájdalomtól, s a többieket őrületbe kergeti az ordítása.

A jelenetek előtt a színészek távolságtartóan, természetesen elmondják a helyszín és a szereplők megnevezéseit. Ez a távolság időnként a játék közben is megjelenik, így lehetőség van a problémát másik fűszerezéssel is megízlelni. Ahogy a jó ételeknél az alapanyagok megfelelő mixtúrája adja a legjobb eredményt, itt is remek összjátékot láthatunk. Nem csak a szűk tér hozza közel a színészeket, fontos a szövegek ritmusa, a játékok egymásra következése. Például mikor Puci fogát vizsgálják, a Fiatal Férfi lefogja, az Idősebb Férfi csőfogóval kopogtatja a fogait, a Férfi pedig a pálinkás üvegre üt egy kanállal, a törékeny magas hang zsigerivé teszi a jelenetet.

Az Eötvös10 kamaratermében a díszletek és a jelmezek még jelzésszerűek, de amit látunk, az remekül segíti a játékot. Bujdosó Nóra ruhái jól jellemzik a figurákat. Minden jelenetet háromszor-négyszer próbálnak el, közben lehetőségünk van megfigyelni az összetett játéknyelv szerkezetét. Gothár Péter pár szóval tisztítja a látottakat, időnként a kellékeshez fordul, hogy olyan edény kell, aminek erősebb hangja van; kisebb tányér, hogy ne essen le a tálcáról; stb. Mikor már eltellünk, feláll és megköszöni a figyelmet. A thai-kínai-vietnami fogás két hét múlva kerül a Katona József Színház asztalára.

A beszámolót Hodászi Ádám készítette, forrás: a budapesti Katona József Színház honlapja (www.katonajozsefszinhaz.hu).

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s