“NORDOST” – BEMUTATÓ A KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZBAN

2011. április 28-án, csütörtökön a budapesti Katona József Színházban mutatják be Torsten Buchsteiner “Nordost” című darabját, melynek egyik főszerepét Fullajtár Andrea színésznő alakítja.

Beszámoló a Nordost nyílt próbájáról:

Túszszínház

Forgács Péter rendező bemutatkozik, bemutatja a színészeket: Bodnár Erikát, Fullajtár Andreát, Pálmai Annát.

Elmondja, hogy a német Torsten Buchsteiner szövegét Török Tamara fordította le, ő az előadás dramaturgja is. Az epikus színházi hagyományba illeszkedik a mű: a szerző tényeket, újsághíreket ad szereplői szájába, valamint az események túlélőivel készített interjúkból dolgozik. Ebből állt össze a három monológ. Zura, a 23 éves csecsen fekete özvegy, Tamara a 34 éves lett belgyógyász, és Olga a 45 éves könyvelő története a százharminc halálos áldozatot követelő tragédiáról.

A Nord-Ost című orosz musicalt 2001. október 19-én mutatták be a moszkvai Dubrovka Színházban. 2002. október 23-án, a 323. előadás közben fegyveresek foglalták el a színházat, túszul ejtve hétszázötven-nyolcszáz embert. Követelték, hogy Oroszország szüntesse meg a Csecsenföld  függetlensége ellen irányuló akcióit. Forgács Péter levetíti a színház ipari kamerájának felvételét, ami rögzítette a színpadi eseményeket az elfoglalás pillanatában. A monumentális díszletelemek előtt pár színész látható, aztán balról érkezik a képbe a fegyveres, a levegőbe lő. A nézők pár percig azt hiszik, mindez a show része.

Füzér Anni díszlete ezt a  – nézők válnak nézetteké, nézettek nézővé –  helyzetet idézi meg; a játéktéren is nézőtér lesz látható. Egy idősebb úr felveti, hogy esetleg tükör is lehetne és játszódhatna az előadás közöttünk, Forgács Péter elmondja, hogy ő is gondolt erre, de pár éve pont ebben a színházban Schilling Árpád az Előtte-utána előadásban már használta ezt. A helyzet így is világos. A társadalmi eseményekben egyszerre vagyunk nézők és nézettek, a túszdráma három napja a színház nézőterén és színpadán erre húsbavágóan hívja fel a figyelmet. Ezzel összhangban az érzelmeket elrejtő epikus szöveg mögött megbúvó érzelmi viharokat keresik az alkotók, ahogy az emberek figyelő tekintete is jelentős érzelmi hullámokat rejt egy megindító előadás vagy esemény nézése közben.

A három nő a történet három oldalán áll. Túszejtő, túsz és a színház előtt várakozó orvos szinte egyforma bézs ballonkabátban. A három színésznő azt keresi, mennyire éljék újra az eseményeket az elmesélés közben, mennyire kerültek már egy lelki polcra a dolgok. Kis gesztusokkal dolgoznak, Fullajtár Andrea Tamara férje megérkezéséről mesélve szünetet tart, kezét kissé felemeli tenyérrel felék behajlítva, pár centit mozdítja maga felé; “Jött felénk, mint egy kísértet.” A rég nem látott férfi szinte meg sem ismeri családját. Pálmai Anna Zura férjének haláláról beszél. Szavaival megidézi a szitává lőtt testet, majd a vizespalackért nyúl és aprót kortyol. Nehéz erről mesélni, ha a száraz tényeket kell mondani a könnyek helyett, kiszikkad az ember szája.

(Hodászi Ádám)

Forrás: www.katonajozsefszinhaz.hu

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s